Z udziałem francuskich władz, przedstawicieli branży stoczniowej oraz zamawiającego odbyła się ceremonia inaugurująca rozpoczęcie budowy wyjątkowego statku pasażerskiego napędzanego wiatrem, który ma stać się pionierską jednostką we flocie Orient Express Silenseas, należącej do grupy Accor. Z racji na wykorzystywany napęd wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi oraz morskiej branży turystycznej i pasażerskiej. Wydarzenie miało miejsce we francuskiej stoczni mieszczącej się w Saint Nazaire.
Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
Hiszpański start-up zajmujący się technologią wiatrową, bound4blue, z powodzeniem zainstalował trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który należy do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Konstrukcje fundamentów pod żagle statku zostały zamontowane w Gdańsku pod koniec ubiegłego roku.
Pierwszy dzień konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl. wieńczył panel dyskusyjny dotyczący tego, czy i jak transformacja energetyczna, na czele z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, może stać się motorem napędowym dla sektora morskiego w Polsce.
Mający 111 lat De Tukker wyruszył w rejs z Holandii do Portugalii w ramach nowej, komercyjnej roli. Obsługiwany przez holenderski startup Eco Clipper ma otworzyć drogę dla rozwoju transportu morskiego z użyciem jednostek wyposażonych w żagle.
W styczniu zostało podpisane historyczne porozumienie przez przedstawicieli europejskich portów, które na co dzień rywalizują między sobą o względy branży morskiej energetyki wiatrowej. Ambitne plany UE rodzą presję wobec operatorów portów, które już dziś sygnalizują problem z przepustowością lub niedoinwestowaną infrastrukturą.
„Odnawialne źródła energii będą stanowiły o naszej wolności, niezależności, bezpieczeństwie energetycznym. Bałtyk to dla Polski dobro narodowe, cenny klejnot i ogromny potencjał, który powinien zostać wykorzystany w sposób przemyślany jako strategiczne źródło energii” – mówi Alicja Chilińska-Zawadzka, prezes zarządu EDF Renewables Polska w rozmowie z PAP.
Pierwsza morska farma wiatrowa we Francji z 80 turbinami wiatrowymi została otwarta nad Atlantykiem pod koniec września. Koszt tej inwestycji to 2 mld euro. Przyszłością są także dryfujące farmy, które również konstruujemy – mówi PAP dyrektor ds. energii morskich EDF Renouvelables Cedric Le Bousse.
W czwartek rozpoczęły się uroczystości otwarcia pierwszej morskiej farmy wiatrowej we Francji. W wydarzeniach bierze udział prezydent Francji Emanuel Macron, minister środowiska i inni ważni przedstawiciele rządu. Projekt Saint Nazaire rozwijała francuska firma EDF Renewables.
Saint-Nazaire to pierwsza otwarta we Francji morska farma wiatrowa. Jej budowa trwała ponad dziesięć lat i ostatecznie stała się success story jej dewelopera, firmy EDF Renewables. We wtorek 13 września w Gdańskim Inkubatorze STARTer polska branża morska mogła wysłuchać i zobaczyć, jak powstawała ta dziś będąca jedną z najbardziej nowoczesnych morskich farm wiatrowych w Europie.
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie